fredag den 4. december 2015

At gøre et manuskript forlagsklar #1 - følgebrevet

Følgebrevet skal præsentere det manuskript, man har sendt ind til forlaget kort og præcist. Og det skal gerne sælge historien. Man kan ikke regne med at de læser hele manuskriptet, så hvis der sker noget vigtigt halvvejs inde i bogen, der vender op og ned på alting, så er det her, det skal nævnes.

Det er svært at skrive et godt følgebrev, for det er svært at beskrive sin historie kort. Hvad er vigtigst at få med, når man kun har 5-10 linjer?
Min historie har to hovedelementer: 1) Kampen mellem natur og civilisation og 2) kærlighed. Det første er spændende, truende og uhyggeligt og lægger op til en beskrivelse af en overnaturlig thriller. Men det er kærligheden, der er historien kerne, så jeg prøver at fokusere beskrivelsen på at det er en kærlighedsroman, forlaget nu sidder med. Samtidig med at det andet element helst skal fremgå også, så de kan se at det ikke bare er en hvilken som helst ungdomskærlighedsroman. Den skal helst fremstå som den originale, cool, kanten-af-sædet-spændende, kickass-kærlighedshistorie, den er.

I denne her omgang har jeg omskrevet mit følgebrev for at gøre det skarpere og sælge mit manuskript bedre. Jeg ville gerne lave en bedre pitch af historien og fandt et godt og enkelt indlæg om at lave pitches på Bjarke Schjødt Nielsens gode skriveblog Skrivekrampe. Grundlæggende beskriver han to tilgange – Aristotelisk pitch og Hollywood-pitch, som er henholdsvis plotorienteret og konfliktorienteret. Jeg skrev flere versioner af begge slags pitches og endte med at vælge en mere Hollywood-orienteret pitch:

16-årige Cas flytter til byen Granhjem. Med sig i bagagen har han et knust hjerte og et løfte om at han er færdig med piger. Løftet holder kun til han forelsker sig i den mystiske Sara. Cas er dog ikke den eneste, der er interesseret i Sara. Rivalen Morbus er altid to skridt foran, og snart begynder selve skoven omkring Granhjem at gøre krav på hende. Bid for bid æder skoven sig ind på byen, og bid for bid opsluger den Sara, og bliver Cas' egentlige modstander i kampen for den svære teenagekærlighed.Imod alle odds vokser båndet mellem Cas og Sara, men vil Cas klare den endelige rejse ind i skovens sorte hjerte for at redde dem begge ud af mørket?

Jeg synes selv, det er lykkes mig at skrive et bedre følgebrev. Jeg har opstillet det nye og det gamle nedenfor, så læseren selv kan vurdere.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar