mandag den 17. november 2014

Skriveredskaber


Jeg har ikke så mange konkrete skriveredskaber endnu, som jeg bruger helt fast, men jeg suger til mig fra diverse blogs og tager det til mig jeg kan bruge og gemmer resten til det helt sikkert senere bliver relevant. Indtil videre er mine mest brugte redskaber:

1. En daglig ordkvote
Et absolut hit! Godt hjulpet på vej af Nanowrimo (link), som har defineret en daglig minimums-kvote man skal have skrevet for at nå målet på 50000 ord på en måned. Hvis man har problemer med selvdisciplin, som jeg, så er det uvurderligt at have konkrete og opnåelige mål hver dag, frem for store uoverskuelige mål.

2. Musik
Det er sikkert meget forskelligt fra person til person om man har glæde af at have musik kørende mens man skriver. Jeg har opdaget at jeg skriver ikke bare lidt, men meget bedre med musik I ørerne. Nu er den historie jeg skriver på også udsprunget meget af en bestemt sindstilstand man typisk er I som teenager og som tit ledsages af musik, store følelser, regnfulde nætter og emo-rock, så jeg har været så heldig at der er en overflod af den slags musik at tage af og det meste af det sætter gang i skrivningen. Det kan være at musik kommer til at spille en meget mindre rolle for min næste historie, men for nu er det blevet en 

3. Word sprints
Noget jeg blev introduceret for af en skriveven for nogle år siden og siden er stødt på I flere sammenhænge. Sæt et ur på 20 minutter eller hvad end tidsrum virker godt. Jeg kan godt lide 20 minutter fordi det er så tilpas kort at man ikke begynder at lave svinkeærinder eller overspringshandligner, men samtidig lang nok tid til at få fyret en del 100 ord af hvis man er I zonen.

4. Plot-oversigter
Der er sikkert et utal af måder at få overblik over sit materiale på. Jeg har til gode at finde en god måde at gøre det på, men det er sjovt at prøve sig frem og kaste rundt med brudstykker og scener og måske er det vigtigste indtil videre også bare at tage nogle pauser fra ordproduktionen og se lidt mere udefra på historien. Jeg skifter mellem hurtige skitser og timelines på papir som dette:



...og forsøg på at få styr på både eksisterende og endnu ikke skrevne scener, som i dette overblik:


Jeg fandt ud af at det var rarere at arbejde med strukturen hvis baggrundsbilledet var et stemningsbillede, der er centralt for historien :). Jeg har blurret nogle af de senere scener for at undgå spoilers...;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar